Corteiz x Nike
Når det gælder streetwear, er der nogle få navne, som får folk til at spidse ører. Et af dem er? Corteiz. Og når Corteiz slår sig sammen med en gigant som Nike, ved man bare, at det bliver eksplosivt. I denne artikel dykker vi ned i samarbejdet mellem Corteiz og Nike.
Hvad er Corteiz for et brand?
Corteiz - eller Corteiz Rules The World (CRTZRTW) - blev startet i London af den mystiske Clint419. Ja, han bruger et alias og holder sin identitet relativt hemmelig. Men det er det, der gør mærket så fascinerende. Corteiz startede som en insider-ting. Man skulle kende nogen, som kendte nogen. Det var hemmeligt, lukket og eksklusivt - og det blev hurtigt hypet til skyerne.
Mærket er blevet kendt for sin rebelske attitude, det ikoniske Alcatraz-logo og streetwear med et stærkt statement. Det handler ikke kun om tøj. Det handler om tilhørsforhold, fællesskab og attitude.
Da Corteiz mødte Nike - et samarbejde, der gav genlyd
Når et mærke som Corteiz, der er kendt for at sige "nej tak" til konventionelle samarbejder, slår sig sammen med Nike, er det ikke nogen lille ting. Det svarer lidt til, hvis din yndlingsundergrundsrapper havde lavet en sang med Kendrick Lamar. Det er en stor ting. Det er kultur.
I marts 2023 afslørede Corteiz sit samarbejde med Nike - og ikke bare på en hvilken som helst silhuet, men på den ikoniske Air Max 95. Et valg, der talte sit tydelige sprog. 95'eren er tung, rå og urban. Det er en sko, som har været en favorit blandt gadebørn, fodboldfans og hiphop-kulturen i årtier. Den passede perfekt til Corteiz' DNA.
Hvorfor fungerer samarbejde så godt?
En fusion af kultur og autenticitet
Nike er kendt for at udnytte ungdomskulturen, men Corteiz ER ungdomskulturen. Sammen skabte de ikke bare et produkt - de skabte et statement. Det handler ikke om, at Corteiz "låner" Nikes navn. Det handler om, at Nike anerkender Corteiz' kulturelle vægt og giver dem nøglerne til en legendarisk silhuet.
Gør det hårdt, gør det specielt
Corteiz gør noget, som kun få tør gøre i dag: De begrænser bevidst tilgængeligheden. Ingen bred lancering. Ingen stor markedsføringskampagne. Man skal være "in the know". Det giver folk en følelse af at være en del af noget større - noget eksklusivt. Det gør det hele mere eftertragtet.
Når det gælder streetwear, er der nogle få navne, som får folk til at spidse ører. Et af dem er? Corteiz. Og når Corteiz slår sig sammen med en gigant som Nike, ved man bare, at det bliver eksplosivt. I denne artikel dykker vi ned i samarbejdet mellem Corteiz og Nike.
Hvad er Corteiz for et brand?
Corteiz - eller Corteiz Rules The World (CRTZRTW) - blev startet i London af den mystiske Clint419. Ja, han bruger et alias og holder sin identitet relativt hemmelig. Men det er det, der gør mærket så fascinerende. Corteiz startede som en insider-ting. Man skulle kende nogen, som kendte nogen. Det var hemmeligt, lukket og eksklusivt - og det blev hurtigt hypet til skyerne.
Mærket er blevet kendt for sin rebelske attitude, det ikoniske Alcatraz-logo og streetwear med et stærkt statement. Det handler ikke kun om tøj. Det handler om tilhørsforhold, fællesskab og attitude.
Da Corteiz mødte Nike - et samarbejde, der gav genlyd
Når et mærke som Corteiz, der er kendt for at sige "nej tak" til konventionelle samarbejder, slår sig sammen med Nike, er det ikke nogen lille ting. Det svarer lidt til, hvis din yndlingsundergrundsrapper havde lavet en sang med Kendrick Lamar. Det er en stor ting. Det er kultur.
I marts 2023 afslørede Corteiz sit samarbejde med Nike - og ikke bare på en hvilken som helst silhuet, men på den ikoniske Air Max 95. Et valg, der talte sit tydelige sprog. 95'eren er tung, rå og urban. Det er en sko, som har været en favorit blandt gadebørn, fodboldfans og hiphop-kulturen i årtier. Den passede perfekt til Corteiz' DNA.
Hvorfor fungerer samarbejde så godt?
En fusion af kultur og autenticitet
Nike er kendt for at udnytte ungdomskulturen, men Corteiz ER ungdomskulturen. Sammen skabte de ikke bare et produkt - de skabte et statement. Det handler ikke om, at Corteiz "låner" Nikes navn. Det handler om, at Nike anerkender Corteiz' kulturelle vægt og giver dem nøglerne til en legendarisk silhuet.
Gør det hårdt, gør det specielt
Corteiz gør noget, som kun få tør gøre i dag: De begrænser bevidst tilgængeligheden. Ingen bred lancering. Ingen stor markedsføringskampagne. Man skal være "in the know". Det giver folk en følelse af at være en del af noget større - noget eksklusivt. Det gør det hele mere eftertragtet.